Skip to main content

"Language Debate and Visions of the Future in Revolutionary Dagestan" by Naira Sahakyan


The collapse of the old order in the Russian Empire in 1917 gave an opportunity to intellectuals on imperial borders to draft and implement their own visions of the future. The language debate in Dagestan was crucial in these plans given the multi-national character of the country. While Muslim scholars agreed on the importance of language, their opinions differed in the choice of Arabic, Turkic, various Dagestani languages or Russian. On the basis of Muslim periodicals, historical tracts of the period and official reports of political meetings, this paper examines the positions of Dagestani ʿulamāʾ on the political significance of language. I argue that at a time of revolution different concepts of the state demanded a certain language profile at schools. There is a direct link between the choice of a political project and a preferred language of instruction.

 Read: https://www.tandfonline.com/doi/citedby/10.1080/23761199.2018.1466603?scroll=top&needAccess=true 
 

Popular posts from this blog

91 տարեկան հասակում կյանքից հեռացավ պրոֆեսոր Բոլշակովը

ԵՊՀ Արաբագիտության բաժին ընդունված ուսանողն առաջին կուրսից իսկ ծանոթանում է մի շարք մասնագիտական գրքերի։ Չնայած մասնագիտական պատմագրությունը անընդհատ զարգանում է, նորանոր գրքեր են տեղ գտնում հիմնական մասնագիտական ընթերցանության շարքերում՝ որոշ գրքեր անսասան մնում են իրենց տեղում։ Այդ կայունների շարքին է պատկանում պրոֆեսոր Օլեգ Բոլշակովի «Խալիֆայության պատմություն» քառահատորյակը [1] ։

Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին

Օտար աղբյուրները Հայաստանի և հայերի մասին, Հ. 3 : Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին Ըստ Յակուտ ալ-Համավի, Աբուլ-Ֆիդայի, Իբն Շադդադի աշխատությունների , Կազմ.՝ Հ.Թ. Նալբանդյան, Երևան, ՀՍՍՌ ԳԱ հրատ., 1965

The Muallaqa of Imru al Qays and Its Translations Into English

The  Muallaqa  of the Pre-Islamic Arab poet Imru al Qays 1  is his most important poem. It is considered by many to be one of the greatest masterpieces of ancient Arabic literature, or even of Arabic literature in general. It has been translated into English several times; the first translation was done by Sir William Jones in the 18th Century, and the most recent just a few years ago, by the Irish poet Desmond O'Grady. Yet in order to truly understand its significance, it is first necessary to first explain a little the background of the time and place in which it was written.