Skip to main content

«Քաղաքացիական կրոն» հասկացությունը և դրա առանձնահատկությունները ԱՄՆ-ում

«Քաղաքացիական կրոն» հասկացությունն ունի մի շարք բացատրություններ` կախված նրանից, թե ինչ մեթոդոլոգիական տեսանկյունից ենք դրան մոտենում: Ժամանակակից գիտության մեջ գոյություն ունի «քաղաքացիական կրոն» հասկացության երկու բացատրություն. օրինակ, սոցիոլոգները և քաղաքական մեկնաբանները տարբեր կերպ են բացատրում այս հասկացությունը:
Կրոնի սոցիոլոգիայի շրջանակներում քաղաքացիական կրոնն ընկալվում է իբրև ժողովրդական-ազգային կամ քաղաքական-մշակութային կրոն: Նման ընկալմամբ քաղաքացիական կրոնը ներառում է`

• քաղաքական ճառերում և հասարակական վայրերում Աստծո անվան հիշատակումը,
• հասարակական իրադարձությունների և արարողությունների ժամանակ քաղաքական առաջնորդների կողմից կրոնական տեքստերի ընթերցանությունը,
• նախկին քաղաքական գործիչների երկրպագությունը,
• բարոյական արժեքներ ուսուցանելու նպատակով նախկին առաջնորդների ապրելակերպը վկայակոչելը, 
• պատերազմների վետերանների և զոհերի երկրպագությունը,
• քաղաքական առաջնորդների կազմակերպած կրոնական հավաքույթները,
• հասարակական շենքերի պատերին կրոնական խորհրդանշաններ փակցնելը,
• հասարակական շենքերի օգտագործումը` որպես աղոթատեղի:
Շատ հաճախ քաղաքական մեկնաբանները և լրագրողները թերթերում ու ամսագրերում օգտագործում են «քաղաքացիական կրոն» տերմինը` նկատի ունենալով բոլոր երկրներում առկա հայրենասիրական երևույթները: Նմանատիպ երևույթների շարքին են դասվում` 
• հասարակական հավաքույթների ժամանակ ազգային օրհներգի երգեցողությունը,
• նվիրվածության երդումը, ինչպիսին է, օրինակ, ԱՄՆ-ում գործածվող «երդումը»,
• հայրենասիրական տոների ժամանակ ազգային դրոշի ցուցադրությունը,
• թագավորի թագադրման և նախագահի` իր պաշտոնին անցնելու հանդիսավոր արարողությանը զուգընթաց արարողությունները,
• մեծ առաջնորդների, պատերազմների և այլ հիշարժան իրադարձությունների մասին չափազանցված, միակողմանի, չափից ավել պարզեցված, երբեմն նույնիսկ մտացածին, առասպելացված պատմությունների բազմակի վերարտադրությունը,
• նախկին մեծ առաջնորդների կամ պատմական իրադարձությունների հիշատակումը,
• երկրի, սահմանադրության կամ թագավորի հանդեպ հարգանքի արտահայտումը,
• մահացած քաղաքական գործչի դագաղի հասարակայնորեն ցուցադրումը և այլն:

Հռոմեական կայսրության իշխանությունն առաջին իշխանությունն էր, որն ուներ արտահայտված քաղաքացիական կրոն : Հետաքրքրական է նաև այն փաստը, որ կայսրության առաջին կայսր Օկտավիանոս Օգոստոսը դասական հեթանոսության պրակտիկան պաշտոնապես վերականգնելու փորձ կատարեց: Հունական և հռոմեական կրոններն ազգային-տեղական բնույթ էին կրում: Իր նվաճողական ծրագրերն իրականացնելու համար Օգոստոսը սինկրետիզմի հիման վրա արձաններ էր կանգնեցնում կայսրության տարբեր մասերում, ինչպիսին էր, օրինակ` «խաղաղության զոհասեղան» Արա Պասիսը : Ի՞նչ էր պատկերում այս արձանը. այն, թե ինչպես էին կայսրը և նրա ընտանքիը երկրպագում աստվածներին: Դրանից զատ, նա քաջալերեց նաև Վերգիլիոսի «Էննեադայի» հրատարակումը: Այդ աշխատությունը պատմում էր Հռոմի լեգենդար նախնու` «կրոնապաշտ Էնեասի» մասին` որպես հռոմեական կրոնականության ցայտուն օրինակի: Եվ ինչպես հետագայում կտեսնենք, հռոմեական քաղաքացիական կրոնը կայսեր անձի պաշտամունքի շուրջ քաղաքացիական հնազանդության հասնելու համակարգային մի փորձ էր: 
«Քաղաքացիական կրոն» տերմինն իր «Հասարակական պայմանագիր» աշխատության մեջ առաջին անգամ գործածել է Ժան Ժակ Ռուսոն: Նա «քաղաքացիական կրոնը» մեկնաբանում էր որպես կրոնական հավատալիքների ամբողջություն, որոնք, ըստ նրա, գլոբալ բնույթ էին կրում, և դրանք կառավարելու ու խրախուսելու իրավունք ունեին իշխանությունները: Քաղաքացիական կրոնը, նրա խոսքերով, հավատ է աստվածության, հանդերձյալ կյանքի հանդեպ, որում հանճարը պարգևատրվում է, իսկ արատավորները` պատժվում, և վերջապես այն հավատ է կրոնական հանդուրժողականության հանդեպ : 
1950 – 1960-ականներին Մարտին Ե. Մարտինի և Ռոբերտ Բելլահի նման գիտնականները փորձեցին հասկանալ ամերիկյան քաղաքացիական կրոնի «դոգմաները» կամ ուսումնասիրել դրանք որպես մշակութային մարդաբանական երևույթ: Այս ենթատեքստում Մարտինը գրում էր, որ ամերիկացիները նոր կրոնին «ընդհանուր առմամբ» հավանություն տվեցին առանց էապես խորանալու այդ հավատքի բովանդակության մեջ : Նա փորձում էր տարբերել «հոգևորական» և «մարգարեական» դերերն ամերիկյան քաղաքացիական կրոնի պրակտիկայում, որոնք գերադասում էր անվանել «հասարակական աստվածաբանություն»: Բելլահը գրում էր, որ քաղաքացիական կրոնը «ամերիկյան ազգի մասին սրբազան հավատքների համակարգված գիտելիք է» : Բելլահն ամերիկյան հեղափոխությունը, քաղաքացիական պատերազմը և քաղաքացիական օրենքների ստեղծումը, որպես երեք բնորոշ պատմական իրադարձություններ, առանձնացնում էր: Վերջիններս զգալի ազդեցություն են ունեցել Միացյալ Նահանգներում քաղաքացիական կրոնի բովանդակության ձևավորման վրա : 
Քաղաքացիական կրոնի նախնական գաղափարներն առաջացել են խոր հնադարում: Դրանց արմատները կարելի է գտնել հին հույների, օրինակ` Պլատոնի մոտ: Քաղաքացիական կրոնի որոշակի տեսակներ գոյություն են ունեցել Հին Հռոմում, Չինաստանում, Ճապոնիայում, ԽՍՀՄ-ում: Այն դեպքում, երբ քաղաքացիական կրոնի հնագույն տիպերում ամուր հոգևոր կապ կար կոնկրետ կրոնի հետ, ԽՍՀՄ-ում այն կապվում էր խորհրդային գաղափարախոսության հետ :
Այս համատեքստում պետք է նշել, որ քաղաքացիական կրոնի գաղափարները զարգանում էին աթեիստական գաղափարներին զուգընթաց, որոնց նշանավոր գաղափարախոսներից կարելի է առանձնացնել Վոլտերին, Ժան Ժակ Ռուսոյին:
Ժամանակակից գիտության մեջ քաղաքացիական կրոնի գաղափարները զարգացրել է Ռոբերտ Բելլահը , որի աշխատանքները հիմնականում վերաբերում էին ԱՄՆ-ի քաղաքացիական կրոնին: Սակայն այս գաղափարները հեշտությամբ ընդհանրացվում են և տեղափոխվում ցանկացած պետություն: Բելլահը գրում է կրոնական չափանիշի գոյության (որը հատուկ է քաղաքական կյանքին) և կրոնական ուղղվածության ընդհանուր բաղադրիչների առկայության մասին, որոնք բաժանվում են կամ կիսվում ամերիկացիների գերակշռող մասով :
ԱՄՆ-ում քաղաքացիական կրոնի վերոհիշյալ պատկերացումները, հայեցակարգերը Ռ. Բելլահը շարադրել է 1967թ. «Դեդալուս» ամսագրում տպագրված «Քաղաքացիական կրոնն Ամերիկայում» հոդվածում և այդ թեմայի շուրջ գաղափարներն այնուհետև զարգացրել այլ աշխատություններում: Բելլահի գաղափարն ըմբռնվեց, լայնորեն քննարկվեց և դրա հետևանքով կա´մ ընդունվեց, կա´մ էլ մերժվեց:
Քաղաքացիական կրոնի սահմանումը Բելլահը կապում էր իր` կրոնների զարգացման փուլերի մասին տեսության հետ : Նա առանձնացնում է կրոնի զարգացման հինգ էտապ` նախնական, արխայիկ (հնադարյան), պատմական, վաղ ժամանակակից, ժամանակակից: Փուլերն առանձնացվում են հասարակության սրբազան համակարգերի կրոնական և քաղաքական սիմվոլների բաժանվածության հիման վրա: Հենց այդ սրբազան սիմվոլներն էլ նա անհրաժեշտ է համարում հասարակության մեջ մարդկանց համախմբման համար: Այդ պատճառով«սեկուլարիզացիայի գործընթացը հանգեցնում է ոչ թե կրոնի ոչնչացմանը, այլ նրա կառուցվածքի և դերի փոփոխմանը» :
Նախնական հասարակության մեջ կրոնը և քաղաքականությունը հստակ չեն զանազանվում:
Արխայիկ հասարակության մեջ քաղաքական իշխանությունը դառնում է զարգացած և կենտրոնացած: Ե´վ կրոնական, և´ քաղաքական ուշադրությունը կենտրոնանում են ղեկավարի անձի վրա, որին հաճախ վերագրվում են աստվածային ծագում և սիմվոլներ:
Պատմական հասարակության մեջ քաղաքականությունը և մշակույթը ստանում են ինքնուրույն իմաստ: Կրոնը նպաստում է բարձրաշխարհիկ հասարակության զարգացմանը, և դրա հետևանքով առաջանում են երկու փոխներգործող սիմվոլների համակարգեր, որոնք համեմատելի են կրոնական և բարձրաշխարհիկ նշանակության իմաստով:
Վաղ ժամանակակից կրոնում ի հայտ է գալիս այլաշխարհային գաղափարը, որն էլ հենց դառնում է կրոնական գործունեության գլխավոր ոլորտը: Դրա վառ օրինակը, Բելլահի կարծիքով ,Ռեֆորմացիան է :
Ժամանակակից կրոնում ավանդական կրոնականությունը դառնում է բացառապես անձնական հարց, որն էլ կազմում է քաղաքացիական կրոնի հիմքը: 
Ռ. Բելլահի գաղափարները առավել առարկայական դարձնելու համար բերենք մի շարք օրինակներ: Ամերիկացիներից շատերն այցելել են Վաշինգտոնում գտնվող Ազգային արխիվների թանգարան` տեսնելու Անկախության հռչակագրի և Սահմանադրության կրկնօրինակները: Այստեղ հելիումով լցված հատուկ պաշտպանիչ ապակե պահարանում դրանք գտել են իրենց հանգրվանը: Ամեն գիշեր դրանք իջեցվում են պողպատե նկուղ, որտեղ մետաղե հաստ շերտերը կանխում են որևէ դժբախտ պատահար կամ սաբոտաժ: Այնուհետև մյուս օրը նրանք նորից բարձրանում են այցելուներին հիացնելու համար: Համարյա բոլոր ամերիկացիները հիշում են դպրոցական տարիներին ամեն առավոտ արտասանած խոսքերը. ուսուցիչներն ու աշակերտները կանգնում են` նայելով ամերիկյան դրոշին` յուրաքանչյուրը ձեռքը սրտին, և երաշխավորում իրենց նվիրվածությունը դրոշին և «հանրապետությանը, որի համար այն բարձրացվում է» : Բոլորը մասնակցում են երդման արարողությանը, բացառությամբ Եհովայի վկաների:
Այս խոշոր կրոնական կազմակերպության անդամները հրաժարվում են ողջունել ամերիկյան դրոշը: 1940թ. վիճելով Գերագույն դատարանի առջև` Վկաները պնդում էին, որ նվիրվածության երդումը կռապաշտություն է, երկրային իշխանության մեծարանք, այն էլ այն մարդկանց կողմից, որոնք դաշինք են կնքել Աստծու հետ` կատարելու նրա կամքը : Այլ խոսքերով ասած` Վկաներն ասում էին, որ նվիրվածության երդումը կրոնական գործողություն էր և, որպես այդպիսին, հակասում էր իրենց հավատքի պահանջներին: Վկաների այս վիճաբանությունը առիթ է վերանայելու վերոհիշյալ արարողությունները: Հռչակագրի և Սահմանադրության հանդիսավոր պաշտպանումն ու երկրպագումը, ազգային հիմնի երգեցողությունն ու նվիրվածության երդումն իրենց լրջությամբ և մտածվածությամբ կազմակերպված կրոնի մի ամբողջ համակարգ են: Այս ծեսերն օգնում են մարդկանց առավել ցայտուն դրսևորել իրենց վերաբերմունքը պետության սիմվոլների նկատմամբ:
Այն համակարգը, որի դեմ պայքարում էին Եհովայի Վկաները, բազմաթիվ գիտնականների կողմից ստացել է քաղաքացիական կրոն անվանումը: Քաղաքացիական կրոնը կարելի է բնութագրել տարբեր կերպ, սակայն այն սովորաբար վերաբերում է եկեղեցիներին, համատեղ գոյություն ունեցող կրոնական համակարգերին, որոնք ունեն իրենց աստվածաբանությունը (դավանանքը), բարոյականությունը (կոդը) և ծեսերն ու այլ նմանատիպ սինվոլներ (երկրպագություն), որոնք, սակայն, սերտորեն կապված են պետության քաղաքականության հետ : Համառոտ քաղաքացիական կրոնը կարելի է անվանել նաև կրոնական ազգայնամոլություն: Նշեցինք, որ պատմականորեն «քաղաքացիական կրոն» տերմինը գործածել է Ժան Ժակ Ռուսոն (1712-1778) «Ֆրանսիայի Լուսավորականության» մեջ, այդուհանդերձ, տերմինը բացառապես մեկ իմաստ է ունեցել մինչև 1967թ.: Այն երկակի իմաստ սկսեց ձեռք բերել Արևմտյան մշակույթի ձևավորմանը զուգընթաց:
Հին Իսրայելն իր իշխանությունն աստվածապետական էր համարում, բառացիորեն իշխանություն Աստծու հետ, որ իրականացվում էր Նրա ներկայացուցիչների միջոցով: Պետության տեսանկյունից կրոնական և քաղաքական հաստատությունները միավորվեցին, և մեկ անձ` խարիզմատիկ առաջնորդը կամ ավելի ուշ` թագավորը, պատասխանատվություն էր կրում թե´ մեկի և թե´ մյուսի համար : Նույնիսկ ավելին, Իսրայելի Աստվածը համարվում էր իրական թագավոր, որը ղեկավարում էր Իր օրենքների և այն դաշինքի համաձայն, որը Նա կնքել էր ժողովրդի հետ: Մինչ Իսրայելի հետ աստվածային դաշինքի կնքումը պատերազմող թագավորներն այլ դաշինքներ էին կնքում` միմյանց միջև հարաբերություններ հաստատելու նպատակով: Եվ, ուրեմն, դաշինքը քաղաքական համաձայնություն էր, իսկ թագավորը այսպես կոչված քաղաքական մարմին, որը կառավարում էր` իշխանություն հաստատելով որևէ տարածքի վրա: Ուստի, աստվածաշնչյան Աստծու կայսրությունը եբրայական պետությունն էր: Սկսած այդ պահից` գնալով ընդլայնվում էր Աստծու վերաբերյալ եբրայական ընկալման տեսադաշտը, և դա ի վերջո հանգեցրեց այն բանին, որ Աստծու կայսրության սահմաններն ընդգրկեցին ամբողջ տիեզերքը : 
Ամերիկայի Միացյալ Նահանգներում հաստատված կրոնների մեծամասնությունը քրիստոնեական արմատներ ունի և կապվում է Իսրայելի պատմության հետ: Սակայն արևմտաեվրոպական մշակույթի ձևավորման գործում երկրորդ խոշոր աղբյուր է համարվել հունա-հռոմեական մշակույթը: Այն ժամանակ, երբ Հռոմն իշխում էր Միջերկրական աշխարհի վրա, Հռոմեական կայսրությունը համարվում էր իդեալական կյանքի արժեչափ` «հռոմեական ապրելակերպ» : Ինչ վերաբերում է կայսրին, ապա կարելի է ասել, որ նա բոլորի ուշադրության կենտրոնում էր: Ասում էին, որ բոլոր հռոմեացիների և նվաճված ազգերի առաջնորդ կայսրն ուներ «հոգևոր կրկնակ», որին անվանում էին նրա «ոգին» : Հռոմեացիները կայսրի ոգին աստվածային էին համարում և կայսրության տարածքում բնակվող մարդկանցից պահանջում էին մասնակցել կայսրին նվիրված արարողությանը, որն անցկացվում էր տարին մեկ և երկրպագության ու մեծարանքի մի ամբողջ ծիսակատարություն էր: Այս կերպ բազմաթիվ էթնիկ և կրոնական խմբերից բաղկացած ահռելի կայսրությունը պահպանում էր իր ամբողջականությունը: Այսպես, «հռոմեական ապրելակերպը», որը բաղկացած էր կայսերապաշտական արարողություններից, կարծես «սոցիալական ցեմենտ» լիներ, որի առաքելությունն էր հազարավոր մարդկանց միմյանց շաղկապելը: 
Միջնադարյան Եվրոպան նույնպես վարում էր կրոնա-քաղաքական միության քաղաքականություն: Պետք է նշել, որ քրիստոնեությունը նպաստեց եվրոպացիների միավորմանը, և դրա հետևանքով կրոնը դարձավ ինչպես քաղաքական, այնպես էլ կրոնապաշտական ակտ: Նույնպիսի օրինակ կարող են ծառայել նաև Հյուսիսային Ամերիկայի բնիկները, որոնք ունեին իրենց ավանդական քաղաքացիական կրոնը: Հետագայում Միացյալ Նահանգների «սոցիալական ցեմենտը» դարձավ պուրիտանական կամ մաքրակրոնական կրոնը, որը միախառնված էր պետության քաղաքականությանը: Ավելին, Բենջամին Ֆրանկլինը դեռևս 1749թ. խոսում էր «հասարակական կրոնի» անհրաժեշտության մասին : Քառորդ դար անց` ԱՄՆ-ի ձևավորման նախաշեմին, հասարակական ու քաղաքական գործիչները առանձնակի ուշադրություն դարձրին նոր պետության մեջ կրոնի դերի ու տեղի հիմնախնդիրներին: 
Քաղաքացիական կրոնի առաջացման այս երկու գործոնները, որոնք առաջացել էին Արևմտյան հասարակության շրջանակներում, անկարելի է անտեսել: Առաջինը եբրայական օրինակն էր, որի մեջ տեսանք, թե ինչպես է արյունակցական, պատմական և լեզվական կապերով կապված ազգը ինքնարտահայտվում` համատեղելով կրոնական և քաղաքական գործողություններն ու գաղափարները: Երկրորդը հռոմեական օրինակն էր, որտեղ տարբեր ազգեր միավորվել էին այսպես կոչված արարողությունների և իդեալների միջոցով և շուրջ: Հռոմեական մոդելը բավական հաջող կրկնօրինակեց միջնադարյան Եվրոպան: Ինչ վերաբերում է ԱՄՆ-ում քաղաքացիական կրոնի ձևավորմանը, կարելի է ասել, որ յուրաքանչյուր մոդելից այն վերցրել է ինչ- որ մի մասնիկ: Այդ է պատճառը, որ դրա բնույթը և յուրահատուկ պատմությունը դժվար է մանրամասնորեն նկարագրել: Միայն կարելի է հստակ մի բան ասել. քաղաքացիական կրոնն իր բազմաթիվ դրսևորումներով նպաստել է մեկ պետության մեջ բնակվող տարբեր ազգերի միավորմանը: 
Սակայն այստեղ կարևոր է տարբերակում մտցնել մի շարք հարցերի կապակցությամբ: Քաղաքական պետություն, ինչպիսին է, օրինակ` ԱՄՆ-ը, նշանակում է քաղաքացիական իշխանություն, որի իրավասության մեջ են մտնում տարբեր էթնիկ և կրոնական խմբեր: Ազգը ուղիղ իմաստով մի խումբ մարդկանց միություն է, որոնք միմյանց հետ կապված են ընդհանուր լեզվով, պատմությամբ և իրական կամ գոյացած արյունակցական կապերով : Ազգային պետություն նշանակում է ազգ, որն ունի պաշտոնական և քաղաքական կարգավիճակ, իսկ իշխանությունը ենթարկվում է մեկ ազգի: Ժամանակակից Ճապոնիան այսպիսի ազգային պետության օրինակ է: 
Վերը նշված պարբերություններում ԱՄՆ-ի մասին խոսելիս հաճախ գործածվեց «ազգ» բառը: Սակայն այստեղ բառերն ընտրելիս պետք է առավել զգույշ լինել: Քաղաքացիական կրոնն այս երկրում ազգ և ազգային պետություն ստեղծելու մի փորձ էր` մասամբ հիմնված անգլիական պուրիտանների ազգային ժառանգության վրա, մասամբ էլ ավելի գլոբալ «Լուսավորականությունից» վերցրած սիմվոլների վրա, և մասամբ էլ այն սիմվոլների միջոցով, որոնք առաջացել էին ամերիկյան քաղաքական պատմության էջերից դուրս : Դրա հետ մեկտեղ տարիներ անց տեսնում ենք, որ ամերիկացիները չեն ընդունում ո´չ անգլիական պուրիտանների ազգային սովորույթները, ո´չ էլ նախկինում այդ տարածքներում բնակվող մարդկանց, այլ կերպ ասած` իրենց նախնիների պատմությունը: Միևնույն ժամանակ, «Լուսավորականությունը», որպես մշակութային երևույթ, մնաց անցյալում: Ուստի քաղաքացիական կրոնը որոշ չափով կորցրեց իր իմաստը: Չնայած դրան, իր նրբերանգներով հանդերձ, քաղաքացական կրոնը կարևոր օրինակ է, քանզի ԱՄՆ-ում այն ծառայում է որպես միասնության կրոն:
Քաղաքացիական կրոնն Ամերիկայի պատմության ընթացքում զարգացել և բազմիցս փոփոխվել է: Չնայած որ քաղաքացիական կրոնը նշանակություն ստացավ 17-18-րդ դարերում, դրա ազդեցությունն առավել զգալի էր պատերազմի տարիներին: Եվ արդեն այն ժամանակ, երբ Ջորջ Վաշինգտոնը ստանձնեց Ամերիկայի Միացյալ Նահանգների նախագահի պաշտոնը, քաղաքացիական կրոնի հիմքերն արդեն իսկ դրվել էին : Որո՞նք էին այդ հիմքերը: Ինչպես արդեն վերը նշվեց, քաղաքացիական կրոնի արմատները Նոր Անգլիայում տարածված պուրիտանիզմի մեջ են, սակայն պետք է նշել, որ դրանց հիմքը կազմել են հատկապես պուրիտանիզմը և հեղափոխական պատերազմին մասնակցության գաղափարախոսությունը: Այս կերպ պուրիտանական անցյալն ուրիշ իմաստ ստացավ, ավելի շատ կապվեց «Լուսավորականությանը» և վերջապես միացավ պատերազմում ամերիկացիների գործողությունների շնորհիվ ստեղծված պատմական ավանդույթին: Այդ գործողությունները մեծ մասամբ մեկնաբանվում էին որպես հազարամյա դարաշրջանի սկիզբ : Մենք առաջին հերթին կքննարկենք պուրիտանիզմը քաղաքացիական կրոնի տեսանկյունից, իսկ այնուհետև կանդրադառնանք հեղափոխական պատերազմի դարաշրջանին: 
Այն տարածքը, որն անվանվում է Նոր Անգլիա, գաղութացրել էին անգլիացի պուրիտանները (մաքրակրոնները) , որոնք իրենց հետ ներմուծեցին տարատեսակ արժեքներ, մշակույթ և կենսակերպ : Ամերիկա ներգաղթած պուրիտանների միջև գոյություն ունեին տարաձայնություններ, և չնայած դրան, նրանք տենչում էին բաղձալի բարձունքներ գրավել նոր երկրում: Նրանք դաստիարակվել էին` լսելով զանազան պատմություններ բողոքական մարտիրոսների մասին, որոնք կաթոլիկ Մերի I-ի (Արյունոտ Մերի` 1553-1558թթ.) օրոք իրենց համոզմունքների համար չարչարվել և մահացել էին: Նրանք այս պատմություններն ըմբռնել էին որպես Աստծու և Սատանայի միջև տեղի ունեցող անվերջ պայքարի ապացույց, իսկ Անգլիան համարում էին այն տարածքը, որտեղ տեղի էր ունենում այդ պայքարը: 
Երբ նրանք Անգլիայից ներգաղթեցին Հյուսիսային Ամերիկայի ատլանտյան ափի տարածքներ, ներկայացան որպես «կիսաընտրյալ Անգլիայից» ժամանած իրական ընտրյալ ժողովուրդ: Ոգեշնչված բողոքական մարտիրոսներով` պուրիտաններն առավել հստակ ուրվագծեցին իրենց գործողությունների պլանները: Այն դաշինքը, որ պուրիտանները կնքել էին իրենց Աստծու հետ, կապ էր, որն արտահայտում էր Նրա առջև իրենց ընտրյալ կարգավիճակը: Նրանք կարծում էին, որ պուրիտանների դրախտ ընկնելը նախասահմանված է, և որպես տեսանելի սրբեր, նրանք պետք է զբաղվեն երկրի վրա աստվածային գործն իրականացնելով, որը պուրիտաններն ընկալում էին երկու ձևով. 
ա) նրանք կարծում էին` պետք է օրինակ ծառայեն ամբողջ աշխարհին, որ մարդիկ տեսնեն Աստծու ընտրած հասարակությունը, որում ճշմարտությունը հաղթանակել էր, իսկ մեղքը` ընդմիշտ պարտվել: 
բ) Նրանք հավատացած էին, որ ստանձնել են իրենց ավետարանի իմաստը տարածելու առաքելություն: Եվ քանզի պուրիտանական հասարակության նպատակն այդ ավետարանը «կենդանացնելն» էր , այլ կերպ ասած` մարդկանց առօրյա կյանքի մեջ մտցնելը, ապա այստեղից կարելի է ենթադրել, որ նրանց առաքելության շրջանակների մեջ էր մտնում նաև «համոզել ուրիշներին ապրել այնպես, ինչպես ապրում էին նրանք` պուրիտանները»: 
Պուրիտանների քարոզներն արտահայտում էին ուրիշներին օրինակ ծառայելու գաղափարը և ունեին հետևյալ բացատրությունը. «Պետք է աշխատել առավելագույնս նմանվել նորանգլիական հասարակությանը և նրա մասին խոսել ինչպես աշխարհը լուսավորող մի հասարակության» : Քարոզներում շեշտը դրվում էր ինչպես ճակատագրի, այնպես էլ վայրի միջավայրում կարգ ու կանոն հաստատելու վրա: Այս երկու խնդիրները` օրինակ ծառայելն ու առաքելություն իրականացնելը, ընկալվում էին իբրև պարտականություններ, որոնք հաստատվել էին պուրիտանների` Աստծու հետ կնքած դաշինքով: 
Երբ երևան եկան պուրիտանական երրորդ և չորրորդ սերնդի ներկայացուցիչները, նրանք երկրով մեկ տարածեցին այն գաղափարը, որ աշխարհի օրերը հաշված են: Նրանց կարծիքով` իրենց վկայությունը մեղսալից աշխարհի համար հավանաբար վերջին հնարավորությունն էր` հաղթահարելու Նեռի մոլորությունները և ըմբռնելու Ավետարանի ճշմարտությունը: Կարճ ասած` պուրիտանները համակված էին այն մտքով, որ չէին կարող ժամանակ կորցնել: 
Ամերիկայում քաղաքացիական կրոնի զարգացման համար կարևորվում են հենց այս թեմաները, քանի որ դրանք բոլորն էլ ընկալվում էին քաղաքական տեսանկյունից: Այլ կերպ ասած` պուրիտանական Նոր Անգլիան աստվածապետություն էր` եկեղեցա-պետական միավորում, որում իշխանությունը «սրբերի» (բայց ոչ հոգևորականության) ձեռքում էր : Այս սրբերը կամ, այլ խոսքերով ասած, եկեղեցու լիովին վերափոխված անդամները կառավարում էին նորանգլիական գաղութները հանուն նրանց, ովքեր կապված էին քաղաքացիական և քաղաքական դաշինքով, թեև քաղաքական դաշինքի ոչ բոլոր անդամներն էին նաև «փառքի» (եկեղեցական դաշինք) դաշինքի անդամներ: Հասարակության իդեալը հետևյալն էր` երկուսը պետք է լինի մեկ: Ավելին, պուրիտաններն իրենց կալվինիստական ծագումնաբանությամբ, որպես օրինակ օգտագործելով եկեղեցական դաշինքը, կազմում էին քաղաքական դաշինք: Իշխանությունը նրանց համար Աստծու անտեսանելի ձեռքն էր, որ գործում էր Նրա տեսանելի սրբերի միջոցով: Չնայած այն բանին, որ պուրիտանները կարծում էին` Նոր Անգլիայում կարող էին լինել և կային մեղսագործներ, այնուամենայնիվ պնդում էին, որ գաղութները, որպես հասարակական և քաղաքական համայնքներ, պետք է սուրբ լինեն: Պուրիտանների աշխարհայացքում քաղաքացիականը և կրոնականը միաձուլվել էին: Այս կերպ իրականացավ սովորական և «արտառոց» կրոնների միավորումը: 
Վերը նշվածից տեսնում ենք, որ պուրիտանական հասարակությունը նմանություններ ունի քրիստոնեական հինկտակարանական հասարակության հետ: Չնայած որ պուրիտանները խուսափում էին նմանություններից, այնուամենայնիվ նրանք իրենց համարում էին Նոր Իսրայել: Ավելին, պուրիտանները զուգահեռներ էին տանում իրենց և հին հրեաների պատմության միջև: Այլ կերպ ասած` եթե բոլոր ժողովուրդներն իրենց ծագումնաբանության վերաբերյալ ունեն սրբազան և ավանդական մոտեցումներ, ապա հին հրեաների և 17-րդ դարի պուրիտանների մոտեցումները որոշ ասպեկտներով նման էին: Հրեաների նմանողությամբ պուրիտաններն իրենց համարում էին ընտրյալ ու տառապյալ ժողովուրդ : 
Պուրիտաններն իրենց տառապյալ էին համարում հետևյալ պատճառներով.
ա) նրանք չարչարվում էին օտար ուժերի կողմից, ինչպես նրանց նախնիները Մարի I-ի օրոք, քանի որ հալածվում էին Անգլիայի եկեղեցու կողմից: Հենց այդ պատճառով էլ նրանք ստիպված էին բնակություն հաստատել Հյուսիսային Ամերիկայում: Սակայն այստեղ էլ նրանք շրջապատված էին «վայրենիներով», այսինքն` հնդկացիներով, որոնք սատանայի թիմակիցն էին: 
բ) Պուրիտանները տառապում էին սեփական հոգիների կեցությունից: Նոր Անգլիայում հասարակական քարոզներում պուրիտաններին սկսել էին ներկայացնել որպես մեղսագործներ: Քարոզիչները զգուշացնում էին, որ նրանք չեն կատարում իրենց` Աստծու հետ կնքած դաշինքով սահմանված պարտականությունները, և այդ պատճառով էլ նրանց սպասվում էին բազմաթիվ անհաջողություններ: 
Հետաքրքրական է այն փաստը, որ պուրիտանները կամ այսպես կոչված «տեսանելի սրբերը» պետք է նկատած լինեին, որ և´ իրենք, և´ իրենց ընկերները երբեմն ամենևին էլ չէին դրսևորում սրբազան վարքագիծ : Բոլոր մարդկանց պես նրանք թույլ էին տալիս սխալներ: 
Ուստի, պուրիտանական տեսակետների միջև առաջացել էր հակասություն` կապված իրենց նախասահմանված դերի և իրականության հետ: Հարկ է կարևորել վերոհիշյալ երկու երևույթների միջև կապը, որովհետև Ամերիկայի քաղաքացիական կրոնի պատմության նախատիպն է պուրիտանական պատմությունը: Երբ ամերիկացիները դարձան ընտրյալ ազգ, նրանք պարբերաբար մատնանշում էին իրենց անմեղությունը, այնուհետև զգում մեղավոր: Մի կողմից` քրիստոնեական Աստվածն էին և Նրա սրբերը, մյուս կողմից` սատանան և նրա գործակալները: Դուալիստական այս աշխարհի իրականությունը բաղկացած էր սուր ծայրահեղություններից, որոնք էին բարին և չարը, դրախտն ու դժոխքը, ճշմարտությունը և ստախոսությունը: Նույնիսկ ավելին, պուրիտանները կարողանում էին մատնանշել աստվածային և մարդկային գործողությունների յուրահատուկ կարևորությունը, որն, ըստ նրանց, կտրականապես հակասում էր սովորական ամենօրյա կյանքին: 
Քաղաքացիական կրոնը ծնվեց ամերիկյան հեղափոխության դարաշրջանում` սկսած սկզբնական գործողություններից մինչև պատերազմը և վերջացրած 1789թ. Սահմանադրության ընդունմամբ: 
Մինչ ֆրանսիական և հնդկական պատերազմների ավարտը, որը տեղի ունեցավ 1763 թ., ամերիկացիներն անգլիացի զինվորներին երախտագիտությամբ էին վերաբերվում և հպարտ էին բրիտանական արտերկրյա կայսրության մասնիկը լինելու համար: Սակայն այժմ բարու և չարի միջև պայքարում նրանք բրիտանացիներին համարում էին սատանայի զորք: Հետաքրքրականն այն է, որ կատարվում էին այնպիսի համեմատություններ, որոնք շատերի կողմից անընդունելի էին. օրինակ` ամերիկացիները «մեր Իսրայելն» էին, իսկ բրիտանացիները` աստվածաշնչյան Ելից գրքում պատմվող եգիպտացիները , որոնք, ինչպես հայտնի է, հալածում էին իսրայելցիներին: Եվ ապա ամերիկացիների պատմության էջերում հանդիպում ենք իրենց իսկ երկրում հալածված և ճնշված բազմաթիվ հայրենասերների: Եվ այդ պատճառով կարելի է համարել, որ ամերիկացիները արդար էին գործում` ձգտելով ազատություն վաստակել: 
Նույնը տեսնում ենք նաև պատերազմի ժամանակ, երբ մարդկանց արարքներն արդարացվում էին ինչ- որ մի բան վերականգնելու կամ վերադարձնելու գաղափարներով: Ամենուրեք աշխուժություն էր տիրում: Այդ ալիքն իր հետ տարավ նաև հասարակությանը: Հայրենասերները գործում էին եռանդով, խոսում էին խնամքի և զգուշության, ինչպես նաև ավելի զգոն դառնալու անհրաժեշտության մասին: Հոգևորականները լքում էին իրենց եկեղեցիները` պատերազմին մասնակցելու համար: Ջորջ Վայթֆիլդի գերեզմանին այցելելուց հետո միայն ամերիկյան բանակը շարժվեց դեպի Կվեբեկ: Զարմանալին այն էր, որ բրիտանացիները տալիս էին բազմաթիվ կորուստներ, այնինչ ամերիկացիները հազիվ թե զոհեր ունեցան : 
Սենսացիոն իրադարձությունների և ճոռոմաբանական շրջանակներից դուրս ամերիկացիներն ստեղծում էին քաղաքացիական կրոն, որի կաղապարի ներքո գործելու միակ միջոցն էին ճարպկությունը և վճռականությունը: Աստվածաշնչյան Աստծու պես հայրենասեր ամերիկացիները պետք է հիշարժան սխրանքներ գործեին` իրենց գործողություններին իմաստ հաղորդելու համար : Եվ ահա տեսնում ենք, որ ամերիկացիներին նույնպես բնորոշ էր մելամաղձությունը: 
1717 թ. Ջոն Վայզը կարծում էր, որ քաղաքացիական ուժը գալիս էր այն մարդկանցից, ովքեր բնույթով ազատ և հավասար էին: Մյուսները, հատկապես գաղութատերերը, «ազատ մասոնականության» միջոցով ծանոթացան բնության օրենքներին և բնության Աստծուն: Այս տեսանկյունից բնության Աստվածը մտնում էր քաղաքական կյանք, քանզի կառավարչի պաշտոնը ենթադրում էր պետական խնդիրներ: Ինչևէ, գաղութարարների համար իդեալական կառավարիչը այն մարդն էր, որն ինչքան հնարավոր է քիչ էր միջամտում, դրա փոխարեն թողնելով ամերիկացիներին զբաղվել սեփական գործերով: Այսպես հայրենասեր ամերիկացիներն արդեն պատկերացում էին կազմել քաղաքական «չմիջամտող կառավարիչ Աստծու» մասին, որը նման էր բնության Արարիչ Աստծուն. բնության արարումից հետո Նա այլևս չէր փոխել կամ միջամտել բնության օրենքներին: 
Այժմ հարկ է խոսել ամերիկյան հեղափոխության ժամանակաշրջանում քաղաքացիական կրոնի մեջ ներգրավված մեկ այլ շատ կարևոր գործոնի մասին: Այդ գործոնը Մեծ Բրիտանիայի հետ պատերազմի պատմության շրջանակներից դուրս ամերիկացիների «ինքնաստեղծումն» էր : 
Անգլիայում և այլուր տարածված էր «Ազատության ծառի» շուրջ արարողություններ կատարելը: Հեղափոխական գաղափարներ խորհրդանշող այդ ծառերին գաղութաբնակներն առավել զգուշությամբ էին վերաբերվում: Օրինակ` Բոստոնում դա քաղաքի կենտրոնական հատվածում գտնվող մի հսկա ծփի էր: Այլ քաղաքներում և գյուղերում կարելի էր հանդիպել նմանատիպ օրինակների: Երբեմն անհատներն այս կամ այն ամերիկացի կամ անգլիացի ղեկավարի բացասական կարգավիճակը ներկայացնելու համար նրանց պատկերները կախում էին ծառից: Երբեմն էլ այս ծառերի ճյուղերի ներքո կարելի էր բազմամարդ խմբեր տեսնել և նույնիսկ լսել բարձրաձայն արտասանված ազատության կոչեր: Գաղութաբնակները «սատանայական» չարությամբ էին պատմում այն մասին, թե ինչպես էին բրիտանացի զորքերը ոչնչացնում քաղաքների «Ազատության ծառերը»: 
Սակայն ամերիկացիների երկրպագած «աստվածահավասար» ամենամեծ սիմվոլը Ջորջ Վաշինգտոնն էր (1732-1799) , որին հեղափոխական ժամանակաշրջանում մարդիկ աստվածային մարդ էին համարում: Ինչևէ, Վաշինգտոնի կերպարում նրանք տեսան մի անձնավորության, որը կյանքից ավելի «մեծ» էր թվում և կկարողանար միավորել իրենց: Հետաքրքրականն այն է, որ ամերիկացիները կարծում էին` միայն աստվածային մարդը կարող էր դա անել: Եվ այսպիսով Վաշինգտոնը նույնիսկ իր կյանքի ընթացքում արդեն կուռք էր դարձել: Պահվում էին նրա մազի նմուշները, երեխաներին նրա անունով էին անվանակոչում, և առասպելներ էին հյուսվում նրա շուրջ` որպես պատերազմի առաջնորդի: 
Զարմանալիորեն Վաշինգտոնին իր ժամանակակիցները համեմատում էին և´ հրեական, և´ հռոմեական հերոսների հետ: Նրան համարում էին իր ժողովրդի Մովսես, որը հրեաներին ազատեց եգիպտացիների ստրկությունից: Երբեմն էլ նրան Ցինցինատուս էին անվանում. հռոմեացի հրամանատար, որ լքեց իր տունը` կռվելու իր երկրի համար, իսկ հետո, երբ խնդիրը լուծվեց, նա գցեց թուրը և վերադարձավ իր ֆերման : Թե´ հրեական և թե´ հռոմեական կերպարների հետ այս երկակի նմանությունը, ինչպես արդեն նշել ենք, արտահայտում էր ամերիկյան քաղաքացիական կրոնի բարդ համակարգը: Իսրայելի քաղաքացիական կրոնի նման այն զարգանում էր ազգային մշակույթից, այս պարագայում բողոքականությունից դուրս: 
Պետք է նշել, որ արդեն 19-րդ դարում «Ազատության ծառը», որպես քաղաքացիական կրոնին նվիրված արարողությունների կենտրոն, ամբողջովին կորցրեց իր նշանակությունը, քանզի այդժամ ամերիկացիներն իրենց ամբողջ ուշադրությունը սևեռել էին Ջորջ Վաշինգտոնի վրա: Նրա կերպարի շուրջ առաջացած կուռքը ծաղկում էր, ապրում , և նույն երևույթը տեղի էր ունենում նաև հեղափոխությունից հետո առաջացած քաղաքացիական կրոնի մյուս երկու գլխավոր սիմվոլների` Անկախության հռչակագրի և Սահմանադրության հետ: Հարկ է խոսել նաև այն մասին, որ հեղափոխական ժամանակաշրջանում հենց ազատության ազդարարման գործողությունն էր, որ մեծարվում էր, և ոչ թե «անկախության փաստաթուղթը» : Այս օրինակի պես կարևորվում էին սահմանադրություն կազմելու գործընթացը և ոչ թե այն կազմելու համար օգտագործված գրիչը, թանաքը կամ թուղթը: Ջոն Ադամսը կարծում էր` ապագա սերունդները պետք է տոնեն հուլիսի 2-ը (այն օրը, երբ Կոնգրեսը հռչակեց անկախությունը), այլ ոչ թե փաստաթղթի պաշտոնապես հաստատման օրը` հուլիսի 4-ը: 
Կոնգրեսի կողմից անկախության հռչակումից հետո Անկախության հռչակագիրը հանդիսավոր ընթերցվեց ամբողջ գաղութով մեկ: Բնական է` ամերիկացիների երջանկությանը չափ և սահման չկար. ամենուրեք լսվում էին թնդանոթների ձայները, ուրախության ճիչերը չէին դադարում, բոլոր ամերիկացիները բաժակ էին բարձրացնում այդքան սպասված անկախության համար: 1778 թ. Կոնգրեսը հուլիսի 4-ը պաշտոնապես հաստատեց որպես անկախության հռչակման օր: Մեկ տարի անց այն հոգևորականներին կարգադրեց իրադարձությանը հարիր քարոզներ պատրաստել: Հետագա տասնամյակում ամերիկացիները նույնպիսի խանդավառությամբ էին նշում նաև Սահմանադրության հռչակման օրը: Հարգանքի տուրք մատուցելու համար նորաստեղծ պետության մայրաքաղաքներում կազմակերպվում էին հսկայական սահմանադրական շքերթներ:
Ամերիկյան հեղափոխությունը, դառնալով ամերիկյան քաղաքացիական կրոնի հիմնական աղբյուրը, պատմության մեջ մտավ որպես ծագումնաբանական սրբազան մի հեքիաթ:

Հեղինակ՝ Աննա Խաչատուրյան 
2003-2007թթ. սովորել և ավարտել է Երևանի պետական համալսարանի աստվածաբանության ֆակուլտետը: Մեկ տարի սովորել է Ամերիկայի Միացյալ Նահանգներում` ուսումնասիրելով ԱՄՆ-ի կրոնական խճանկարը և քաղաքացիական կրոն հասկացությունը: Մի շարք գիտական ու հրապարակախոսական հոդվածների հեղինակ է
Աղբյուր՝ http://www.religions.am/

Popular posts from this blog

91 տարեկան հասակում կյանքից հեռացավ պրոֆեսոր Բոլշակովը

ԵՊՀ Արաբագիտության բաժին ընդունված ուսանողն առաջին կուրսից իսկ ծանոթանում է մի շարք մասնագիտական գրքերի։ Չնայած մասնագիտական պատմագրությունը անընդհատ զարգանում է, նորանոր գրքեր են տեղ գտնում հիմնական մասնագիտական ընթերցանության շարքերում՝ որոշ գրքեր անսասան մնում են իրենց տեղում։ Այդ կայունների շարքին է պատկանում պրոֆեսոր Օլեգ Բոլշակովի «Խալիֆայության պատմություն» քառահատորյակը [1] ։

Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին

Օտար աղբյուրները Հայաստանի և հայերի մասին, Հ. 3 : Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին Ըստ Յակուտ ալ-Համավի, Աբուլ-Ֆիդայի, Իբն Շադդադի աշխատությունների , Կազմ.՝ Հ.Թ. Նալբանդյան, Երևան, ՀՍՍՌ ԳԱ հրատ., 1965

The Muallaqa of Imru al Qays and Its Translations Into English

The  Muallaqa  of the Pre-Islamic Arab poet Imru al Qays 1  is his most important poem. It is considered by many to be one of the greatest masterpieces of ancient Arabic literature, or even of Arabic literature in general. It has been translated into English several times; the first translation was done by Sir William Jones in the 18th Century, and the most recent just a few years ago, by the Irish poet Desmond O'Grady. Yet in order to truly understand its significance, it is first necessary to first explain a little the background of the time and place in which it was written.