Skip to main content

Ջաֆար աս-Սադիկ

Շիաները ընդունում են Ջաֆար աս-Սադիկին, որպես իրենց վեցերորդ իմամ(ծնվել է մոտ.700թ. մահացել է 765թ.), ով հիմնել է կրոնա-իրավական ուսմունք իսլամում, որը ընդունվում է և´շիաների, և´ սուննիների կողմից:

Ջաֆար աս-Սադիկը Մուհամմադ  մարգարեի և Ալի իբն Աբու Տալիբի ուղիղ ժառանգներից է: Քերբելայում Հուսեյն իբն Ալիի և մարգարեի ընտանիքի անդամների մահվանից հետո, ինչպես նաև իշխանությունների ծավալած հետապնդումների հետևանքով, նրանց մեծ մասը հեռացան քաղաքական իշխանությունից և իրենց ամբողջությամբ նվիրեցին իսլամական գիտություններին:
Նրանք դարձան մարգարեի ժառանգության կենդանի պահապանները, ինչպես նաև հադիսների փոխանցողներ և գիտակներ, Ղուրանի մեկնաբաններ:
Ջաֆար աս-Սադիկին շատ բան էր կապում առաջին բարեպաշտ խալիֆա Աբու Բաքրի ընտանիքի հետ: Նա և նրա ընտանիքը ազգակցական կապեր ունեին  նրա ժառանգների հետ: Ջաֆարի մայրը Կասիմ իբն Մուհամմադի աղջիկն էր, ով Մեդինայի նշանավոր ֆակիհներից էր: Նրա հորը` Մուհամմադ իբն Աբու Բաքրին, Ալի իբն Աբու Տալիբը սիրում էր ինչպես իր որդուն և նրան նշանակել էր Եգիպտոսի կառավարիչ: Վերջինս մահացել է, երբ Ջաֆար աս-Սադիկը 34 տարեկան էր:
Շիական ավանդույթի համաձայն Ջաֆարը եղել է աստվածաբան և օրենսգետ: Երիտասարդ տարիներից սկսած արդեն նա հետաքրքրություն է տածել դեպի իսլամական ավանդույթը և գիտությունները:
Իմամիականները ճանաչում են Ջաֆար աս-Սադիկին որպես իրենց աստվածաբանական համակարգի հիմնադիր և ֆիկհի իրենց համակարգը անվանում են Ջաֆարիական մազհաբ կամ Ջաֆար աս-Սադիկի մազհաբ: Նրան էին վերագրում զանազան խորհրդավոր գիտությունների իմացություն, մասնավորապես   իմամաթի էության  և <<Մուհամմադի լույսի>> վերաբերյալ (աստվածային լույսի մանիֆեստացիա, որը ստեղծվել է  մինչև Ադամը և լուսավորել է մարգարեներին, Մուհամմադին և նրա սերնդին)  իմամիական դոկտրինաների վերամշակումը[1]:
Նրա տեսության մեջ երևում է նաև մութազիլիական դպրոցի ազդեցությունը (թաշբիհ`մարդակերպության ժխտում), պահանջում էին Աստծուն ատրիբուտներ չվերագրել (մարդկային հասկացությունների շրջանակից վերցված): Նա ժխտում էր ինչպես անխոս կանխատեսման հայեցակարգը(ջաբր), այնպես էլ մարդկանց կողմից իրենց արաքների ազատ ընտրությունը`թաֆֆիդ:
Ինչպես արդեն նշվեց Ջաֆար աս-Սադիկը իմամիականների մոտ վեցերորդ իմամն էր համարվում, որը տիրապետում էր բոլոր գիտություններին, սակայն այդ գիտությունները շիաների կարծիքով, յուրահատուկ են և խորհրդավոր: Այդ խորհրդավոր գիտեիքները փոխանցվում էին մեկ իմամից մյուսին: Այդպիսի գիտելիքները շիիզմում կոչվում էին ջաֆր: Շիական ավանդույթը Ջաֆար աս-Սադիկին վերագրում է խորը իմացություն ջաֆրի շրջանակներում:
Ջաֆար աս-Սադիկի օրոոք շիա-իմամիականները գաղափարապես մեկ ամբողջություն էին ներկայացնում: Նրա մտերիմներից մեկը ` Աբու ալ-Խատտաբը, իմամի էության աստվածացման մեջ այնքան հեռուն էր հասել, որ շշուկներ էր տարածում , որ իմամը մարմնավորված աստված է: Ջաֆարը, բնականաբար, չէր կարող թույլ տար նման աղավաղում, և նա իրենից հեռացրեց Աբու ալ-Խատտաբին, ով հետագայում հիմնադրեց <<Խատտաբիյա>> ծայրահեղ շիական խմբավորումը[2]:
Ինչ վերաբերում է Ջաֆար աս-Սադիկի քաղաքական հայացքներին, ապա նա  հոր և պապու նման քաղաքական գործունեություն չի ծավալել և մասնակցություն չի ունեցել հակակառավարական շարժումներին:
Սա պայմանավորված է նրանով, որ իմամը շարունակում է իմամ համարվել, եթե նույնիսկ չունի որևէ քաղաքական իշխանություն, չի ձգտում դրան և չի նշանակում դաիներ:Սրան դեմ էին զեյդիները,ովքեր գտնում էին, որ օգուտ չկա իմամից, եթե նա չի ձգտում համայնքի ղեկավարմանը: Շիաները Ջաֆար աս-Սադիկի քաղաքական պասիվությունը բացատրում էին տակիյայով, այսինքն` նա իր հայացքները բացահայտ չէր արտահայտում, այլ գաղտնի:
Շատ հաճախ նրան այնպիսի հայացքներ էին վերագրվում, որոնք իրականում նրանը չէին: Նույնիսկ խալիֆ ալ-Մանսուրը կասկածում էր, որ Ջաֆարը ապստամբություն է բարձրացնում իր դեմ: Ամեն անգամ նա ապացուցում էր իր ոչ մասնակցությունը հակակառավարական շարժումներին: Խալիֆ ալ-Մանսուրի հրամանով նրան Մեդինայից աքսորում են (դրանից առաջ խալիֆ աս-Սաֆֆահի հրամանով աքսորվել էր Իրաքից, իսկ ավելի առաջ 5-րդ իմամի օրոք աքսորվել է Դամասկոս Օմայյան խալիֆ Հիշամի հրամանով): Նրան երկար ժամանակ հետևում էին և մեկ անգամ չէ, որ փորձել են սպանել, սակայն վերջիվերջո նրան վերադարձրեցին Մեդինա[3]:
Ջաֆար աս-Սադիկը մահացել է Մեդինայում և թաղվել ալ-Բաքի գերեզմանոցում (հոր և պապի կողքին)[4]: Նրա մահվանից հետո շշուկներ էին տարածվել, որ նա թունավորվել է խալիֆ ալ-Մանսուրի կողմից: Նրա դամբարանը երկար ժամանակ մեծարման  և ուխտագնացության վայր էր հանդիսանում, մինչև որ վահհաբիները այն ավերեցինՆրա մահվանից հետո իմամաթի ժառանգության հարցը առաջ եկավ: Ինքը` Ջաֆար աս-Սադիկը, ժառանգորդ էր նշանակել ավագ որդուն` Իսմայիլինով սակայն մահացավ Ջաֆարից առաջ: Իսմայիլի կողմնակիցները գտնում էին, որ նա չի մահացել, այլ գտնվում է ղայբում, որտեղից էլ ղեկավարում է համայնքի գործերը: Շիական իսլամի այս ճյուղը ստացել է իսմաիլականներ անվանումը: Մյուս խումբը յոթերորդ իմամ էր ճանաչում Ջաֆարի մյուս որդուն` Մուսա ալ-Կազիմին. սրանք էլ կոչվում են իսնաաշարիաներ, քանի որ  հաջորդաբար ճանաչում էին Ալի իբն Աբու Տալիբի սերնդի 12 իմամներին, որոնց թվում էր նաև Մուսա ալ-Կազիմը: Շիաների  մեջ կա նաև մի ուղղություն (նասուվիներ), ովքեր գտնում են, որ Ջաֆարը չի մահացել և գտնվում է ղայբ վիճակում: Նասուվիները Նասուվի հետևորդներն էին, և ասում են, որ նրանք այսպես են կոչվում Նասուվ բնակավայրի անունից: Նրանք ասում էին, որ Ջաֆարը կենդանի է և չի մահանա մինչև որ չհայտնվի, նա կաիմ է, մահդի: Անգամ  նրանք ասում էին, որ  իբր Ջաֆարը ասել է.<<Եթե դուք նույնիսկ տեսնեք  իմ գլուխը, որը գլորվում է սարի վրայից, դուք չպետք է հավատաք, քանի որ ես եմ Ձեր տերը և սրի տիրակալը>>[5]:
Ջաֆար աս-Սադիկի կարևորությունը կայանում է նրանում, որ նա առաջինը և միակն էր  իմամներից, ում ճանաչում էին և´ սուննիները, և´ շիական երկու ուղղությունները` իսմաիլիները և իսնաաշարիաները, իսկ սուֆիները նրան  մեծարում էին որպես հոգևոր ուսուցիչ:



[1] Петрушевский И. П. Ислам в Иране в 7-15 веках, , Ленинград, 1966, стр. 250.
[2] Петрушевский И. П.,  նշվ. աշխ.էջ 251:
[3] Сейид Мохаммад Хусейн Табатабаи, Шиизм в Исламе, стр. 78.
[4] Джафаритский мазхаб- А. Али-заде, Исламский энциклопедический словарь, Ансар, 2007, стр. 189.
[5] Мухаммад ибн Абд ал-Карим аш-Шахрастани, Книга о религиях и сектах, часть 1, Москва, 1984.

Հեղինակ՝ Անի Հովհաննիսյան
Աղբյուր՝ Արաբագետ բլոգ

Popular posts from this blog

91 տարեկան հասակում կյանքից հեռացավ պրոֆեսոր Բոլշակովը

ԵՊՀ Արաբագիտության բաժին ընդունված ուսանողն առաջին կուրսից իսկ ծանոթանում է մի շարք մասնագիտական գրքերի։ Չնայած մասնագիտական պատմագրությունը անընդհատ զարգանում է, նորանոր գրքեր են տեղ գտնում հիմնական մասնագիտական ընթերցանության շարքերում՝ որոշ գրքեր անսասան մնում են իրենց տեղում։ Այդ կայունների շարքին է պատկանում պրոֆեսոր Օլեգ Բոլշակովի «Խալիֆայության պատմություն» քառահատորյակը [1] ։

Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին

Օտար աղբյուրները Հայաստանի և հայերի մասին, Հ. 3 : Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին Ըստ Յակուտ ալ-Համավի, Աբուլ-Ֆիդայի, Իբն Շադդադի աշխատությունների , Կազմ.՝ Հ.Թ. Նալբանդյան, Երևան, ՀՍՍՌ ԳԱ հրատ., 1965

The Muallaqa of Imru al Qays and Its Translations Into English

The  Muallaqa  of the Pre-Islamic Arab poet Imru al Qays 1  is his most important poem. It is considered by many to be one of the greatest masterpieces of ancient Arabic literature, or even of Arabic literature in general. It has been translated into English several times; the first translation was done by Sir William Jones in the 18th Century, and the most recent just a few years ago, by the Irish poet Desmond O'Grady. Yet in order to truly understand its significance, it is first necessary to first explain a little the background of the time and place in which it was written.