Skip to main content

Համառոտ ակնարկ Արևելքի Ասորական Եկեղեցու պատմության մասին

Ժամանակակից քրիստոնեական եկեղեցին ներառում է իր մեջ բազմաթիվ ճյուղավորումներ, որոնք ծագել են երկու հազար տարվա ընթացքում: Դրանց անընդհատ բաժանումները շարունակում են լինել քրիստոնեական եկեղեցու պատմության հիմնական խնդիրներից մեկը: Արևելյան քրիստոնեության ճյուղերից մեկն է Արևելքի
Ասորական Եկեղեցին: Գիտական գրականության մեջ հանդիպում են այս եկեղեցու նաև ուրիշ անվանումներ, ինչպիսիք են` Պարսկական, Միջագետքյան, Նեստորական, որոնք ներկայումս  ավելի քիչ կիրառական են: Մի քանի դարերի ընթացքում քրիստոնեական աշխարհի մեծամասնությունը կազմող Արևելքի Ասորական Եկեղեցու պատմությունը  մինչև վերջին ժամանակները մնում էր համարյա անհայտ: Այս փաստն ամենից առաջ պայմանավորված է արևելյան ու արևմտյան ճյուղերի երկկողմանի մեկուսացմամբ` չնայած այն հանգամանքին, որ դրանցից յուրաքանչյուրը ծագել է մեկ ընդհանուր աղբյուրից` վարդապետությունից, որը շարադրված էր արամերեն լեզվով[1]: Այս մեկուսացման անխուսափելի լինելը կարող է բացատրվել նաև ուրիշ պատճառներով` մասնավորապես որոշակի քաղաքական դիրքորոշմամբ, որը զբաղեցրել էին հռոմեա-բյուզանդական կայսրերը Արևելքի Ասորական Եկեղեցու նկատմամբ, որովհետև վերջինս հրաժարվում էր ընդունել կայսերական դավանանքը, որի արդյունքում էլ այն ստացավ «նեստորական»  անունը:

Արևելքի Ասորական Եկեղեցին ծնվեց քրիստոնեության առաջին դարերում Սիրիայի և Միջագետքի արամեախոս[2] քրիստոնյաների շրջանում, որոնք աշխարհաքաղաքական առումով բաժանված էին երկու հզոր տերությունների` Հռոմի և Պարսկաստանի միջև: Համաձայն այս եկեղեցու սրբազան ավանդության` առաքյալներ Պետրոսը, Թովմասը, Թադեոսը և Բարդուղիմեոսը տարբեր ժամանակահատվածում քարոզել են Օսրոյենայում, որտեղից էլ հետագայում Թովմաս առաքյալը քրիստոնեության ավետիսը հասցրել է մինչև Հնդկաստան: Բայց Ասորական Եկեղեցու հիմնադրման գործում ամենամեծ տեղը հատկացված է Թովմաս առաքյալին: Հենց նրանից և նրա քարոզչությունից է սկսվում եկեղեցու պատմությունը (35-37թթ.)[3]:  Ասորական Եկեղեցու կազմավորման գործում մեծ տեղ է հատկացվում նաև Մար Ադդայ (հայկական ավանդության մեջ Թադէոս առաքյալ) առաքյալին «72 առաքյալների» թվից, որը քարոզել է 37-65թթ. հյուսիսային Միջագետքում: Վերջինիս անվան հետ է կապված Օսրոյենա փոքրիկ ասորական պետության մայրաքաղաք Եդեսիայում (ասոր` Ուռհայ ܐܘܪܗܝ) քրիստոնեության ընդունումը որպես պետական կրոն Աբգար V Ուքքամա արքայի օրոք: Փաստորեն, արդեն  ΙΙ – ΙΙΙ դարերում ժամանակակից ասորիների նախնիների մեծամասնությունը ընդունեցին քրիստոնեությունը, որպեսզի միանգամայն զերծ մնային ինչպես հունահռոմեական հեթանոսությունից Արևմուտքում, Սիրիայում և Միջագետքի  հյուսիսարևմտյան մասում, այնպես էլ զրադաշտականությունից, որն իշխում էր Արևելքում` Պարսկաստանում: Եկեղեցու պաշտոնական կենտրոնը դարձավ պարթևական կայսրության մայրաքաղաք Սելևկիա-Կտեսիֆոնի համայնքը (այժմ Բաղդադ)[4]:  Սկզբնական շրջանում Արևելքում քրիստոնեությունը զարգանում ու տարածվում էր բավականին խաղաղ պայմաններում, եթե համեմատելու լինենք հռոմեական Արևմուտքում մեր թվարկության առաջին հարյուրամյակներում տեղի ունեցող քրիստոնյաների հալածանքները: Սակայն, Եդեսիայի քաղաքական անկախության կորուստի  հետ` 216թ., և Պարսկաստանում Սասանյանների` իշխանության գլուխ գալու հետ (226թ.) Արևելքում քրիստոնյաների կյանքում սկսվեցին հալածանքների ծանր ժամանակներ: Քանի որ
Պարթևստանի, իսկ հետագայում Պարսկաստանի տիրապետող կրոնը զրադաշտականությունն էր, տերության ղեկավարները կասկածանքով էին վերաբերվում քրիստոնյաներին: Շահնշահների կողմից հովանավորվող ժողովրդական զանգվածները ժամանակ առ ժամանակ իրականացնում էին քրիստոնյաների ջարդեր: Այդ հալածանքները սկսվեցին դեռևս Բահրամ ΙΙ արքայի (276-293թթ.) օրոք, բայց ուժեղացան և տևեցին 40 տարի Շապուհ ΙΙ արքայի օրոք 339թ.-ից մինչև նրա մահը` 379թ. Պարսկաստանի ամբողջ տարածքով: Այսպես, չնայած հալածանքներին` ΙV դարում միանգամից «երեք արև» շողացին  երկնակամարում: Դրանք էին սուրբ Հակոբ Մծբնեցին (†338թ.), նրա աշակերտ Եփրեմ Ասորին (†373թ.) և Սուրբ Եփրահատը (†345թ.), որին անվանում էին նաև «պարսկական իմաստուն»[5]
310թ. Կտեսիֆոնի եպիսկոպոսը միացրեց քրիստոնեական համայնքները առաքելական օրինակով` դրանով հանդերձ կենտրոնացրեց եկեղեցու իշխանությունն իր ձեռքերում և ընդունեց Արևելքի կաթողիկոս տիտղոսը: 410թ.-ի եկեղեցու տեղական ժողովում կաթողիկոսն ընդունեց նաև նոր տիտղոս` պատրիարք:
Սկզբնական շրջանում Արևելքի Եկեղեցին Ընդհանրական Եկեղեցու անբաժանելի մասն է եղել: Սակայն քաղաքական պայմանները, որոնց մեջ էր գտնվում այդ եկեղեցին ΙΙ-ΙΙΙ հարյուրամյակներում, չափազանց բարդացնում  և երբեմն էլ անհնարին էին դարձնում նրա կապը «Արևմուտքի» հետ, այսինքն` հունա-հռոմեական քրիստոնեական աշխարհի հետ: Բյուզանդիայի և Պարսկաստանի միջև Միջին Արևելքի և Անդրկովկասի համար մղվող պայքարը լուրջ խոչընդոտ հանդիսացավ կայսրության մյուս եկեղեցիների հետ կապ հաստատելու համար: Իսկ հետագայում երկու կողմերի միջև ծայր առան նաև քրիստոսաբանական վեճեր, որի պատճառը եղավ Կ. Պոլսի պատրիարք Նեստորի նզովումը Եփեսոսի Տիեզերաժողովում, ինչն անընդունելի էր Ասորական Եկեղեցու կողմից: Նեստորը Անտիոքի աստվածաբանական մտքի ականավոր ներկայացուցիչներից էր: Վերջինիս նզովվելուց հետո միաբնակների հովանավոր Զենոն (474-496թթ.) կայսեր հալածանքներից խուսափելու համար Նեստորի շատ հետևորդներ լքեցին կայսրության սահմանները և ապաստան գտան Պարսկական տիրապետության տարածքում գտնվող տեղական քրիստոնեական Եկեղեցում, որն անծանոթ էր արևմտյան եղբայրների աստվածաբանական վիճաբանությունների նրբություններին: Դրա համար, Արևելքի Եկեղեցին, որի կենտրոնը գտնվում էր պարսկական Կտեսիֆոն (Տիզբոն) քաղաքում, հեշտությամբ ընդունեց «նեստորական» (հինանտիոքյան) աստվածաբանական վարդապետությունը: Ասորական Եկեղեցին հերետիկոսության նշույլներ չտեսավ Նեստորի վարդապետության մեջ, քանի որ այն մեծ մասամբ չէր հակասում Արևելքի Ասորական Եկեղեցու հայրերի քրիստոսաբանությանը: Հետագայում Արևելքի Ասորական Եկեղեցին չընդունեց նաև Քաղկեդոնի ժողովի որոշումները` դրանով իսկ բաժանվելով մնացած քրիստոնեական եկեղեցիներից: Հետագա դարերում այս եկեղեցուն սկսեցին անվանել «նեստորական», որը սակայն անընդունելի է այն պարզ պատճառով, որ Նեստորը չէ, որ հիմնեց այդ եկեղեցին և նա չէր, որ նորամուծություն կատարեց Արևելքի Ասորական Եկեղեցու քրիստոսաբանության մեջ, այլ այդպիսի վարդապետություն ուներ այս եկեղեցին Նեստորի ծնունդից տասնյակ տարիներ առաջ[6]: Արևելքի Ասորական Եկեղեցին հերքում է այսպիսի անվանումը` առաջին հերթին ցույց տալով իր առաքելական ծագումը, ինչպես նաև այն հանգամանքը, որ Նեստորի գրչին պատկանող «Հերակլիդեսի գիրքը» կոչվող ջատագովական երկի  մեջ շարադրված վարդապետությունը չի համապատասխանում «նեստորական» կոչվող հերետիկոսությանը:
Չնայած այն հանգամանքին, որ Արևելքի Եկեղեցին գտնվում էր այլադավանների տիրապետության տակ, VΙΙΙ դդ. իր աշխարհագրական տարածքներով չէր զիջում որևէ եկեղեցու: Հաջող միսիոներական գործունեության շնորհիվ այն կարողացավ իր ազդեցությունը տարածել նաև ողջ Ասիայում` ներառյալ Հնդկաստանը, Մոնղոլիան և Չինաստանը այնտեղից էլ ՃապոնիաԾաղկման շրջանում հաշվվում էր ավելի քան 300 թեմ և 50 մետրոպոլիա: Սակայն ХΙV դարի վերջում Լենկթեմուրի կողմից կատարած ավերածությունների արդյունքում այդ Եկեղեցու սաղմերը պահպանվեցին միայն լեռնային Քրդստանում (Հյուսիային Իրաք), Սիրիայում, Թուրքիայում, Հնդկաստանում` Մալաբարի ծովեզերքին, Կիպրոսում և Սոկոտր կղզիներում և այլն: Х դ. Օսմանյան կայսրության սահմաններում, որտեղ մեծ թիվ էին կազմում ասորիները, ներխուժեցին կաթոլիկ միսիոներներ և սկսեցին տեղի քրիստոնյաներին կաթոլիկ եկեղեցուն միացնել: Այսպիսով, 1551թ. Արևելքի Ասորական Եկեղեցու մի մասն անջատվեց և ստեղծվեց Ասորական Ունիատ Բաբելոնի Քաղկեդոնական Եկեղեցի[7]: Նշենք նաև, որ 1915թ.-ին մոտ 750000 ասորիներ հայերի, հույների և այլ քրիստոնյա ազգերի հետ ենթարկվեցին դաժան ցեղասպանության: Իսկ ΙΙ համաշխարհային  պատերազմի տարիներին շատ ասորիներ փախան ԱՄՆ, Եվրոպա և Ավստրալիա: Այժմ Արևելքի Ասորական Եկեղեցու թեմեր կան աշխարհի շատ երկրներում, ինչպես օրինակ Իրաք, Սիրիա, Լիբանան, Պարսկաստան, Հնդկաստան, ԱՄՆ, Ավստրալիա և Նոր Զելանդիա, Կանադա, Մեծ Բրիտանիա, Գերմանիա, Ֆրանսիա, Բելգիա, Ավստրիա, Հոլանդիա, Շվեդիա, Նորվեգիա, Դանիա, Հունգարիա, Հունաստան, ԱՊՀ երկրներ և այլն: Հնդկաստանի թեմը առնձնանում է այն բանով, որ այնտեղի քրիստոնյաները, լինելով ազգությամբ հնդիկ, հավատարիմ են մնացել Արևելքի Ասորական Եկեղեցու ավանդությանը և ենթարկվում են Արևելքի Ասորական Եկեղեցու կաթողիկոս-պատրիարքին: Հենց դրանով էլ ապացուցվում է Արևելքի Ասորական Եկեղեցու Ընդհանրական (կաթողիկե) բնույթը: Այստեղի թեմը ունի մեկ մետրոպոլիտ և երկու եպիսկոպոս: 1976թ.-ից Արևելքի Ասորական Եկեղեցու կաթողիկոս է Մար Դնխա ΙV:



[1] Արամերենը դա սեմական ցեղ հանդիսացող  արամեացիների լեզուն է: Վերջիններս  եկել են Սիրիա և Հյուսիասային Միջագետք մ.թ.ա I հազարամյակի վերջերինՀայտնի արևելագետ-լեզվաբան Ի.Դյակոնովի դասակարգմամբ արամերեն լեզուն ձևավորում է առանձին ենթախումբ սեմական լեզուների ընտանիքում: Արամերեն ենթախմբում առանձնացվում են մ.թ.ա IX-VIIդդ. արձանագրությունների հինարամերեն լեզուն, մ.թ.ա  VI-IVդդ. աքեմենյանների պաշտոնական արքունական լեզուն հանդիսաղոց «կայսերական արամերենը»  և բազմաթիվ արամեական բարբառներ, որոնք միանում են արևմտյան (պալմիրյան, նաբատեական, հրեա-պաղեստինյան, սամարյան) արևելյան (դասական ասորերեն կամ էդեսսերեն, IV-VIդդ. բաբելոնյան Թալմուդի լեզուն, ժամանակակից ասորերենը): Տե´ս  Ушанова Л., “Музыкальные стили чинопоследования литургии Аддая и Мари в Ассирийской Церкви Востока”, Вестник РАМ им. Гнесиныx, 2009 №2 стр. 9
[2] Մասնագետները ենթադրում են, որ Միջագետքյան քաղաքակրթության բուն ներկայացուցիչները, այն է`ասորիները, արամեացիներն ու բաբելացիները, իրենց պետականության բացակայության պայմաններում, ինտենսիվորեն ձուլվել են իրար մեջ: Եվ այսպես ձևավորվեց  մի հասարակություն, որը պայմանականորեն կարելի է անվանել սեմական ծագման արամեախոս զանգվածներ : Հենց այդ զանգվածներն էին առաջինները, որոնք միանգամից ընկալեցին քրիստոնեական ուսմունքը, երբ այն եկավ պատմության թատերաբեմ: Տե´ս Пигулевская Н. В., “Культура сирийцев в средние века”, Москва, 1979, стр.107
[3] Baumer Ch., “The Church of the East. An illustrated history of Assyrian christianity”, London, 2004, P. 35
[4] Համաձայն «Ադդայի վարդապետություն» բնագրի` Սելևկիա-Կտեսիֆոնում (Տիզբոն) բուռն քարոզչություն է արել Ադդայի աշակերտ Մարին, որի անվան հետ նույնպես կապվում է ասորիների շրջանում քրիստոնեության քարոզչությունը: Տե´ս ABBELOOS, Acta S. Maris, 1885; DUVAL, R., La litte´rature syriaque.-Paris, 1900, pp. 117ff.
[5] Селезнев Н. Н., “Ассирийская Церковь Востока, исторический очерк”, Москва, 2003, стр. 48
[6] Տե՛ս Wigram W. A., “An introduction to the history of the Assyrian Church or Church of the Sassanid empire 100-640 A.D”, London, 1909, p. 49
[7] Селезнев Н. Н., “Ассирийская Церковь Востока, исторический очерк”, Москва, 2003, стр. 51

Հեղինակ՝     Նիկադիմ Միքայելի Յուխանաև
Արևելքի Ասորական Եկեղեցու սարկավագ

Popular posts from this blog

91 տարեկան հասակում կյանքից հեռացավ պրոֆեսոր Բոլշակովը

ԵՊՀ Արաբագիտության բաժին ընդունված ուսանողն առաջին կուրսից իսկ ծանոթանում է մի շարք մասնագիտական գրքերի։ Չնայած մասնագիտական պատմագրությունը անընդհատ զարգանում է, նորանոր գրքեր են տեղ գտնում հիմնական մասնագիտական ընթերցանության շարքերում՝ որոշ գրքեր անսասան մնում են իրենց տեղում։ Այդ կայունների շարքին է պատկանում պրոֆեսոր Օլեգ Բոլշակովի «Խալիֆայության պատմություն» քառահատորյակը [1] ։

Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին

Օտար աղբյուրները Հայաստանի և հայերի մասին, Հ. 3 : Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին Ըստ Յակուտ ալ-Համավի, Աբուլ-Ֆիդայի, Իբն Շադդադի աշխատությունների , Կազմ.՝ Հ.Թ. Նալբանդյան, Երևան, ՀՍՍՌ ԳԱ հրատ., 1965

The Muallaqa of Imru al Qays and Its Translations Into English

The  Muallaqa  of the Pre-Islamic Arab poet Imru al Qays 1  is his most important poem. It is considered by many to be one of the greatest masterpieces of ancient Arabic literature, or even of Arabic literature in general. It has been translated into English several times; the first translation was done by Sir William Jones in the 18th Century, and the most recent just a few years ago, by the Irish poet Desmond O'Grady. Yet in order to truly understand its significance, it is first necessary to first explain a little the background of the time and place in which it was written.