Skip to main content

Առաջին խաչակիրները իսլամական աղբյուրներում

Առաջին Խաչակրաց արշավանքի հաջողույթունն և քրիստոնեական պետությունների հաստատումը Մերձավոր արևելքում հնարավոր եղավ  1092թ. սուլթան Մելիք-շահի մահից հետո սելջուկյան սուլթանության անկման պատճառով: Նրա բարեկամները անմիջապես գահակալական պայքար սկսեցին Իրանի, Սիրիայի, Իրաքի և սելջուկյան մյուս տարածքների ղեկավարությունը զավթելու համար
:
  1096թ. լուրեր տարածվեցին ֆրանկների զորախմբերի մասին:
Մուլսուլմանական աշխարհը միասնական չէր, սա էր  նաև այն գլխավոր պատճառը, որ խաչակրաց առաջին արշավանքը հաջողությամբ ավարտվեց Անատոլիայում, հյուսիսային Սիրիայում, Պաղեստինում: Խաչակիրներով պաշարված Անտիոքին օգնության էին շտապում Հալեպի, Դամասկոսի, Մոսուլի զորքերը, սակայն նրանց գործողությունները համաձայնեցված չէին, ուստի և հաջողությամբ չէին պսակվում: Իսկ երբ Ֆաթիմյանները կորցրեցին Երուսաղեմը, սուննիների մի մասը, կարելի է ասել, բավարարված իրեն զգաց:
Խաչակրաց առաջին արշավանքի վերաբերյալ արաբական աղբյուրները շատ տարատեսակ տեղեկություններ են տալիս: Սա է այն գլխավոր պատճառը, ինչը դժվարացնում է Խաչակրաց արշավանքի վաղ շրջանի ուսումնասիրությունը: Ամենահին պահպանված աշխատությունները, որոնք լուսաբանում են ժամանակաշրջանը, ալ-Քալանիսի ու Ալ-Ազիմի աշխատություններն են[1]:
Մեծ նշանակութուն ունեցող աշխատություն էր գրել նաև Համիդ իբն Աբդ ալ-Ռահիմը[2], սակայն նրա  գիրքը՝ «Ֆրանկների պատմություն, ովքեր ներխուժեցին իսլամական երկիր» վերնագրով, ցավոք չի պահպանվել: Այդ գրքից պահպանվել են միայն առանձին հղումներ[3]:
Ամբողջությամբ չգիտակցելով խաչակիրների հանկարծակի հայտնվելը՝ մուսուլմանները սկզբում խառնաշփոթի մեջ էին, սակայն շուտով նրանց ևս հաջողվեց կազմակերպվել:
Ալի իբն Տահիր ալ-Սուլամին դամասկոսցի սուննի աստվածաբան էր: Նրա «Քիթաբ ալ-ջիհադ» տրակտատը դարձավ ժամանակաշրջանի առաջին գիրքը, որ ուղղված էր սրբազան պատերազմին ֆրանկների հայտնվելուց հետո: Ի տարբերություն մյուս գիտակների, ովքեր խաչակիրներին շփոթել էին հռոմեացիների հետ, Սուլամին գիտակցում էր, որ սա քրիստոնյաների կողմից կազմակերպված ջիհադ է, որ նպատակ ունի օգնելու արևելքի քրիստոնյաներին ու ազատագրելու Երուսաղեմը:
Աս-Սուլամին քաջատեղյակ էր քրիստոնյաների և մուսուլմանների բախման կետերին ու կարողացավ այս ողջ պատկերը ներկայացնել որպես երկու կրոնների բախում:
Ալ-Սուլամիի տրակտատը առաջինն էր, որ գրվեց խաչակիրների դեմ ջիհադի մասին: Ջիհադը նորություն չէր մուսուլմանների համար, սակայն դրա վերաբերյալ ևս կային տարակարծություններ: Մի կողմից դա պայքար էր իսլամի տարածման համար, մյուս կողմից ինքնապաշտպանական կռիվ, մյուս կողմից  կատարելության հասնելու ներքին պայքար և այլն:
Խաչակրաց արշավանքները ջիհադին նոր կարգավիճակ տվեցին[4]: Ջիհադի կողմնակիցները շեշտում էին Երուսաղեմի կարևորությունը և 12-13-րդ դարերում գրվեցին մի շարք աշխատություններ, որոնք նվիրված էին Երուսաղեմի, Պաղեստինի ու Սիրիայի արժանիքների՝ ֆադաիներին:
Աս-Սուլամիին հաջորդեց 13-րդ դարի մոսուլցի պատմաբան Իբն ալ-Ասիրը.
«Ֆրանկների առաջին տերության հայտնվելը, նրանց ուժերի աճը, իսլամի երկրներ ներխուժումը և դրանց մի քանիսի նվաճումը  կատարվել են 478 թվականին /1085-1086/, որբ նրանք գրավեցին Տոլեդոն և Անդալուսի այլ քաղաքներ: Հետո 484 թվականին /1091-1092/ նրանք հարձակվեցին Սիցիլիա կղզու վրա և տիրեցին նաև դրան: Ապա նրանք անգամ հասավ Աֆրիկայի ափեր ու գրավեցին որոշ տարածքներ, սակայն հետո կորցրեցին: Երբ եկավ 490թ. նրանք ներխուժեցին Սիրիա»:
1099 թվականին խաչակիրները գրավեցին Երուսաղեմը[5]: Ֆրանկների իշխանության տակ ընկած տարածքներում մուսուլմանները պետք է գլխահարկ վճարեին, ինչպես մուսուլմանական տարածքներում վճարում էին քրիստոնյաներն ու հրեաները: Սակայն ի տարբերություն քրիստոնյաների նրանք տասանորդ չէին վճարում: Իսպանացի մուսուլման Իբն Ջուբայրը, ով հաջջի էր գնացել Մեքքա, վերադարձի ճանապարհին անցել է Երուսաղեմով ու հետագայում նշել, որ ֆրանկ ֆեոդալները մուսուլման գյուղացիների հետ լավ էին վերաբերում և նրանք քիչ հարկեր էին վճարում: Ու անգամ վտանգ կար, որ մուսուլմանները զանգվածաբար կարող են քրիստոնեություն ընդունել:
Սակայն այս միանշանակ չէր: Մուսուլման-քրիստոնյա հարաբերությունները հաստատուն չէին, ու անընդհատ տեղի էին ունենում բռնկումներ, պայքար, զանգվածային տեղաշարժեր:
 Իսլամական աղբյուրներում ֆրանկներին  ասում էին «ալ-իֆրանի», իսկ խաչակիր բառի արաբական տարբերակը «աս-սալիբիյուն» բառն է:
1996թ. օգոստոսին ֆեոդալ ասպետները  սկսեցին առաջին խաչակրաց արշավանքնը, որին նախորդել էր աղքատների արշավանքը: Ի տարբերություն նախորդ չկազմակերպված աղքատ ջոկատների շարժման, այս արշավանքը բավականին լավ էր կազմակերպված, ասպետները հոյակապ զինված էին: Նրանք շարժվեցին Նորմանդիայից,  Լոթարինգիայից,  Հարավային  Ֆրանսիայից,  Հարավային Իտալիայից:
1097 թվականին այս առանձին զորքերը միավորվեցին Կոստանդնուպոլսում: Այս ժամանակ Բյուզանդիայի ներքին վիճակը համեմատաբար բարելավվել էր, և Ալեքսեյ 1 Կորմանինը մտածում էր խաչակիրներից ազատվելու մասին, քանի որ, ինչպես նա էր կարծում, խաչակրները կարող են իրենց սուրը ուղղել դեպի Բյուզանդիա:
Խաչակիրները հասան մինչև Փոքր Ասիա, որտեղից նրանց ճանապարհը արդեն բավականին դժվարացավ: Անտանելի շոգից ամեն օր զոհվում էին տասնյակ ասպետներ, որոնց շնչահեղձ էին անում նաև ծանր հանդերձանքը: Խաչակիրներին անընդհատ հարվածներ էր հասցում նաև սելջուկյան թեթևաշարժ այրուձին: Այնունամենայնիվ խաչակիրների մեծ մասին հաջողվեց հասնել Կիլիկիա, որտեղ վերականգնելով ուժերը՝ նրանք շարունակեցին իրենց ռազմարշավը:
Եդեսիան գրավելով՝ խաչակիրները այստեղ հիմնեցին իրենց առաջին  պետությունը՝ Եդեսիայի կոմսությունը: Ապա սկսվեց Անտիոքը պաշարումը: Այս պաշարումը, սակայն, երկար տևեց: Բայց պահապաններից մեկի դավաճանության պատճառով խաչակիրներին հաջողվեց գրավել Անտիոքը: Այստեղ խաչակիրները մուսուլմանների իսկական կոտորած կազմակերպեցին: Սակայն  խաչակիրների այս կոտորածը թեթև ալիքն էր միայն այն ջարդի, որ նրանք կազմակերպեցին Երուսաղեմում[6]:
Երուսաղեմ հասավ ոչ ավել քան 20 հազար խաչակիր ու երկարատև պաշարումից հետո զավթվեց նաև Երուսաղեմը: Ժամանակակիցներից մեկը գրել է. «...Սողոմոնի տաճարում կոտորվեցին ավելի քան տաս հազար մարդ: Եթե դուք այնտեղ լինեիք, ապա ձեր ոտքերը մինչև սրունքներ կթաթախվեին արյան մեջ: Չէին գթում ո՛չ կանանց, ո՛չ երեխաների»:
Այս արնախում պայքարից հետո խաչակիրները նետվեցին քաղաքը թալանելու: Տիրելով քաղաքն ու շրջակա տարածքները՝ խաչակիրները 1099թ. հիմնեցին Երուսաղեմի թագավորությունը:  Երուսաղեմում մուսուլմանների նման սրբապիղծ արարքը առաջացրեց մուսուլմանները զայրույթը:
Խաչակիրները, գրավելով Միջերկրական ծովի արևելյան ափը, ոչ մի նորարարություն չներմուծեցին, քանի որ այդ ժամանակ Արևելյան արտադրական մեխանիզմը առավել զարգացած էր, քան եվրոպականը: Գրավված տարածներում խաչակիրները իրենց թալանի  դուրս եկած խուժանի նման էին պահում;
«Ամեն մեկը, ով լավ հասկանում էր ֆրանկների արարքները,-գրել է 12-րդ դարի արաբ հեղինակ Ուսամա իբն Մունկիզը իր «Խրատների գրքում»,- նրանց մեջ միայն կենդանիների կտեսներ, ովքեր միայն մարտական առավելություն ունեն, ուրիշ ոչինչ, քանի որ կենդանիները ևս հարձակման ժամանակ ունեն քաջություն ու պայքարելու կամք»:
Առաջին խաչակրաց արշավանքի ընթացքում տեղի ունեցավ նաև Մաարրա քաղաքի պաշարումն ու գրավումը, որը թերևս խաչակրաց արշավանքների բազմաթիվ սև էջերից մեկն է:
Չգիտեմ՝ իմ հայրենիքը վայրի գազանների բնակավայր է,
 թե՞ դեռ այն իմ տունն է:

1098թ. խաչակիրները Անտիոքը գրավելուց հետո որոշեցին նվաճել նաև Մաարրա քաղաքը, որը կարևոր հետակետ էր Դամասկոսի ճանապարհին: Սակայն խաչակիրները հանդիպեցին մուսուլմանների ուժեղ դիմադրությանը և մեծ կորուստներ կելով՝ ետ քաշվեցին:
Մի շարք մանր քաղաքներ գրավելուց հետո սակայն խաչակիրները ետ վերադարձան և պաշարեցին Մաարրան:
Նոյեմբերի վերջին խաչակիրների կողմից պաշարվեց Մաարրա քաղաքը, սակայն պաշարումը դժվար ընթացք ունեցավ առավել ևս որ ցուրտ ձմեռ էր:

Ճակատագիրը կոտրում է մեզ, կարծես մենք ապակուց լինենք,
Եվ այևս երբեք մեր բեկորները իրար չեմ միանա:
Իբն ալ-Ասիրը գրել է. «Նրանց պաշտպանությունը կոտրելու համար ֆրանկները փայտե աշտարակ սարքեցին, որ հասնում էր քաղաքի պատերի բարձրությանը: Շատ մուսուլմաններ, վախեցած պաշարումից, կարծեցին, որ ամենաապահով տեղը քաղաքի ամենաբարձր կառույցներն են: Նրանք լքեցին պարիսպները՝ թողնելով անպաշտպան: Նրանց օրինակին հետևեցին շատերը՝ լքելով պաշտպանական դիրքերը: Ֆրանկները աստիճաններ դրեցին ու բարձրացան ու երբ պահապանները նրանց վերևում տեսան, նրանց մարտական ոգին կոտրվեց»:
Պահակազորը և խաչակիրները եկան համաձայնության, ըստ որի քաղաքը հանձնվում է, իսկ խաչակիրները ապահովում են անվտանգությւոնը: Սակայն խաչակիրնրը չպահեցին իրենց խոսքը և քաղաքի հանձնումից հետո սկսեցին բնակչության կոտորածը:
«Նրանք մարդկանց մորթում էին երեք օր շարունակ՝ կոտորելով ավելի քան հարյուր հազարին ու գերեվարելով շատերին»,-նշում է ալ-Ասիրը:
Բնական է ալ-Ասիրի թվերը չեն համապատասխանում իրականությանը, քանի որ այդ ժամանակ Մաարրայի բնակչությունը հազիվ տաս հազար էր կազմում, այնուամենայնիվ սարսափն ու մահվան տեսարանները ահարկու էին: Եվ հետո ինչպես խոստովանել էր ֆրանկներից մեկը «Մաարրայում մեր զինվորները եփում էին հասուն կռապաշտներին իսկ փոքրերին խորովում և ուտում»: Ֆրանկների գազանությունները պահպանվեցին մարդկանց հիշողության մեջ և ստեղծվեց նրանց՝ գիշատչի կերպարը:
Աբու ալ-Ալայի հայրենի քաղաքի այս տանջանքները ավարտվեցին միայն 1099 թվականի հունվարի 13-ին, երբ հարյուրավոր ֆրանկներ ջահերը ձեռքներին, սփռվեցին քաղաքի փողոցներով և հրի մատնեցին բոլոր տներն ու կառույցները:
Մաարրայի դեպքերը դարձան բաժանող սեպ արաբների ու ֆրանկների միջև:
Ուսամա իբն Մունկիզի «Խրատների գիրքը» մեզ հնարավորություն է տալիս հասկանալու մուսուլմանների և ֆրանկների փոխհարաբերությունները ինչպես ռազմի դաշտում, այնպես էլ դրանից դուրս: Գրքի հեղինակը ծնվել է 1095թ. Շեյզարում: Նկարագրելով իր հարազատների գերեվարումը ֆրանկների կողմից և հետո նրանց փրկվելը՝ նա գրել է. «Իմ երեխաների, եղբորս և մեր կանանց փրկությունը թեթևացնում են ունեցվածքի կորստի ցավը, սակայն գրքերի կորուստն իմ ողջ կյանքում սրտիս վերք կմնա»:
Հետագայում Ուսաման իր գրքում նշում է  նաև ֆրանկների և իր ունեցած հարաբերությունների մասին՝ շեշտելով, որ վերջերս եկած ֆրանկները նման են բարբարոսներին, իսկ դրանցից ավելի վաղ եկածները իսկապես հասկանում են իսլամն ու իր ընկերներն են:
Խաչակրաց արշավանքները չհասան իրենց նպատակին: Դրանք պատճառ դարձան միլիոնների մահվան, մշակութային արժեքների ոչնչացման:
Դրանք խորացրեցին արևելք-արևմունք հակամարտությունը: Խաչակրաց արշավանքները ակտիվացրեցին մուսուլմանների Սրբազան պատերազմի՝ ջիհադի գաղափարները:



[1] Baldwin, Marshall W. A History of the Crusades: The First Hundred Years, 1969.
[2] Համիդ իբն Աբդ ալ-Ռահիմը    12-րդ դարի հալեպցի պատմաբան էր:
[3] Маалуф А. Крестовые походы глазами арабов, Латтес, 2006.
[4] Ирвин Р. Ислам и крестовые походы 1096-1699, из сборника "История крестовых походов"  под ред. Джонатан Райли-Смита.  Oxford University Press, 1995.
[5] Nicolle, David . The First Crusade, 1096–99: Conquest of the Holy Land. Osprey Publishing, 2003.
[6] Setton, Kenneth , A History of the Crusades, 1989.


Հեղինակ՝ Նաիրա Սահակյան

Popular posts from this blog

91 տարեկան հասակում կյանքից հեռացավ պրոֆեսոր Բոլշակովը

ԵՊՀ Արաբագիտության բաժին ընդունված ուսանողն առաջին կուրսից իսկ ծանոթանում է մի շարք մասնագիտական գրքերի։ Չնայած մասնագիտական պատմագրությունը անընդհատ զարգանում է, նորանոր գրքեր են տեղ գտնում հիմնական մասնագիտական ընթերցանության շարքերում՝ որոշ գրքեր անսասան մնում են իրենց տեղում։ Այդ կայունների շարքին է պատկանում պրոֆեսոր Օլեգ Բոլշակովի «Խալիֆայության պատմություն» քառահատորյակը [1] ։

Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին

Օտար աղբյուրները Հայաստանի և հայերի մասին, Հ. 3 : Արաբական աղբյուրները Հայաստանի և հարևան երկրների մասին Ըստ Յակուտ ալ-Համավի, Աբուլ-Ֆիդայի, Իբն Շադդադի աշխատությունների , Կազմ.՝ Հ.Թ. Նալբանդյան, Երևան, ՀՍՍՌ ԳԱ հրատ., 1965

The Muallaqa of Imru al Qays and Its Translations Into English

The  Muallaqa  of the Pre-Islamic Arab poet Imru al Qays 1  is his most important poem. It is considered by many to be one of the greatest masterpieces of ancient Arabic literature, or even of Arabic literature in general. It has been translated into English several times; the first translation was done by Sir William Jones in the 18th Century, and the most recent just a few years ago, by the Irish poet Desmond O'Grady. Yet in order to truly understand its significance, it is first necessary to first explain a little the background of the time and place in which it was written.